Abonnemang

Du som en vuxen är det naturligtvis viktigt att ha en nyaste mobilen och kanske nyaste iPaden men frågan är vad kostar dem?  Du måste tänka vad har du för inkomst och rörliga kostnader per månad. Det viktigaste är att du kan jämföra  olika bredbanden för att se vilket som passar dig bäst .Vi på Fixaekonomi kommer hjälpa dig med att välja det rätta abonnemang.

Dem olika bredbanden

Leverantör Pris/mån Data
 Halebop Fr.70 kr/mån Fr. 1GB/mån
 Hallon.se Fr.99 kr/mån Fr. 2GB/mån
 Vimla Fr.100 kr/mån 1-10 GB/mån
 Telenor Fr.199 Fr. 0,5GB/mån
   Tre.se Fr.49 kr/mån Fr. 0,5GB/mån

 

 

  • Konsumenträtten inom Telefonabonnemang.
  • Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa och ändra sig inom en bestämd tid.  Det är upp till dig om du vill ta emot erbjudandet med öppet köp eller bytesrätt. Det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp eller bytesrätt. Säljaren tvingas inte erbjuda konsumenter öppet köp eller bytesrätt. Om du accepterar erbjudet är det viktigt att det antecknas på kvittot. Det ska också anges hur länge öppet köp eller bytesrätt gäller samt om det inte gäller på någon specifik vara, t.ex. underkläder.

  • Frivilligt att lämna garanti

Lämna garanti innebär det att du har ansvar för varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Om du väljer att ha garanti då är det att du som konsument har rätt att bestämma hur länge garantin ska gälla t.ex ett år. Det finns också garantin för en viss egenskap hos garanteras. Det viktigaste med garantin avtal är det att både du och konsumenten vet vad som gäller för köpet. Om du vill använda garantin eftersom att varan försämras under garantitiden då har du rätt att företaget ska reparera mobilen. Då måste du du ska betala nästan 20% av mobilens priset t.ex om mobilen värd för 5000 kr då betalar du 1000 kr och det visar att du slipper betala 4000 kr extra.

Lån

Du som vuxen har rätt att låna pengar från vilken bank du vill men det viktigaste är det att läsa på vilken typ av lån som passar dig.Du kan prata med flera banker, jämför villkoren och kostnaderna för olika lån. Men du som privatperson måste kunna spara för att kunna låna pengar. 

Tänk på det här

  • Genom att läsa förhandsinformationen.
  • Genom att fundera över vilket lån som passar dig och din ekonomiska situation bäst.
  • Genom att kolla och jämföra deras villkor,avgifter och räntor.

Olika  Typer av lån

Det finns olika typer av lån, skillnader mellan dem är vad lånar te.x bolån gäller mest för bostad liksom det kan vara att köpa bostad eller renovera din bostad. Förutom bolån finns det också lån som kallas för privatlån, snabblån och medlemslån. Dessa lån brukar ha högre ränta än bolån. Snabblån är små och dyraste lån för att det ska betalas på ett kort tid. Det innebär också höga avgifter och höga räntor. Dem  kallas också för mikrolån och sms-lån. Medlemslån är dem mest billiga lånen och utan säkerheter. Dessa lån har ett låga räntor. Låga räntor kan man också hitta på andra banker som inte erbjuder medlemslån.

Du har alltid rätt att få förhandsinformation medan du lånar pengar. Innan du tecknar lånet finns det information som kallas för SEKKI-formuläret och man får det från kreditgivaren. Formuläret hjälper  dig att jämföra olika bankers låneerbjudande, liksom man får uppfattning av vad lånet  innebär.

Innan man lånar pengar finns det som kallas för kreditprövning och kreditupplysning, och det är att banken kontrollera att om du har möjlighet att betala tillbaka lånet.  

Om du inte kan betala räkningarna måste du göra något åt det t.ex

  • Ringa till dem som du är pengar skyldig och berätta dem om din situation och kanske kommer du få lite extra tid.
  • Betala räkningarna i tid. För att inte riskera betalningsanmärkning.

Men det viktigaste är det att prioritera bland räkningarna, som el. hyra och hemförsäkring och lånet i första hand. Annars riskerar du att bli vräkt. Förfallodag är den dagen du får en faktura (räkning) från den du är pengar skyldig. Fakturan innehåller hur mycket du ska betala och när sista datum för detta är.

Om du inte betalar räkningar  får du en påminnelse med påminnelseavgift men det är inte alltid som man får en påminnelse. Det därför du alltid måste ha koll på dina räkningarna. Om du inte kan betala påminnelsen då kan du få ett inkassokrav. Om du inte betalar inkassokrav då blir du skyldig pengar och du måste kontakta kronofogden för att ansöka för ett  betalningsföreläggande. Ibland kan det hända att ett inkassoföretag tar över och det betyder att du ska inte betala skulden till företaget som du är skyldig pengar, utan till den som skickar inkassokravet.  

Säljaren har rätt att ta ut avgift efter den dagen som är bestämt att räkningen ska vara betald och det kallas dröjsmålsränta. Indrivning är när du inte betalar inkassokravet kan inkassobolaget skicka kravet vidare till kronofogden.

Källor :

http://www.hallakonsument.se/

http://www.alltomabonnnemang.se/